صفحه اصلی / آموزش برنامه نویسی / آموزش JAVA / چگونگی استفاده از OOP برنامه نویسی شی گرا در جاوا

چگونگی استفاده از OOP برنامه نویسی شی گرا در جاوا

برنامه نویسی شی گرا در جاوا

امروز میخوایم با برنامه نویسی شی گرا در جاوا آشنا بشیم.مقاله ای بسیار ساده و کاربردی که میتونه با این نوع برنامه نویسی یعنی OOP یا Object-Oriented Programming اشناتون کنه ! ابتدا بریم سراغ خوده شی گرایی ببینم چیست:یک شیوه برنامه نویسی است که ساختار یا بلوک اصلی اجزای آن، شی ها می باشند. در واقع دراین شیوه برنامه نویسی، برنامه به شیء گرایش پیدا می کند. به این معنا که داده ها و توابعی که قرار است بر روی این داده ها عمل کنند، تا حد امکان در قالبی به نام شی در کنار یکدیگر قرار گرفته، جمع بندی شده و یک واحد(شی) را تشکیل داده و نسبت به محیط بیرونِ خود، کپسوله می شوند و از این طریق، توابع بیگانه ی خارج از آن شی، دیگر امکان ایجاد تغییر در داده های درون آن شی را ندارند.امیدوارم که توضیحات کامل را داده باشیم.بریم سراغ آموزش در ادامه با ما باشید.

قدم اول :

ابتدا یک پروژه ساده در جاوا IDE به اسم دلخواه میسازیم.در اینجا دو کلاس داریم ،نام اصلی یکی میزبانی قاب / فرم / پنجره است و دیگری کلاس بازی که کلاس opp ما هست .

import javax.swing.JFrame
	public class Main extends JFrame{
		JFrame frame = new JFrame();
		public Main(){
			Dimension dim = new Dimension(720, 480);
			frame.setTitle("OOP Tutorial");
			frame.setSize(dim);
			frame.setPreferredSize(dim);
			frame.setMinimumSize(dim);
			frame.setMaximumSize(dim);
			frame.setLocationRelativeTo(null);
			frame.pack();
			frame.setVisible(true);
			begin();
		}

		public static void main(String args[]){
			new Main();
		}
	}

این یک کد جاوای ساده است که فقط یک قاب سفارشی (jfram) می سازه و اون رو اجرا می کنه .

قدم دوم :

حال که ما قاب پایه خودمون رو داریم می تونیم برنامه نویسی شی گرا رو شروع کنیم .در کلاس بازی جاوا دو ردیف یا دو رشته می سازیم یکی عنوان و دیگری بستر های نرم افزاری .از این راهنمای برنامه نویسی شی گرا در در قالب یک لیست بازی استفاده می کنم و شما می تونید از هر چیز که خواستید استفاده کنید .همچنین ما می خواهیم که یک سازنده به کلاس بازی جاوای خود اضافه کنیم که دو پارامتر را ایجاد می کند یکی برای نام و دیگری برای بستر های نرم افزاری سپس تنظیم متغیرها ی ما به پارامتر مناسب.

public class Game {
		public String title = "";
		public String platform = "";
		public Game(String name, String plat){
			this.title = name;
			this.platform = plat;
		}
		public void setPlatform(String plat){
			this.platform = plat;
		}

قدم سوم :

حالا ما می تونیم کلاس برنامه نویسی شی گرا را شروع و از ان استفاده کنیم .معمولا یک کلاس متغیر برای نمونه های دیگر کلاس در حال اجرا است .از این رو اگر متغیر الف به ب تغییر یافت در نمونه های دیگر از کلاس متغیر الف به ب تغییر پیدا می کند و متناسب با ان تنظیم می شود .در برنامه نویسی شی گرا موارد متعددی از یک کلاس خاص وجود دارد .این بدان معناست که هر متغییر جدا از سایر موارد و دیگر نمونه ها نگه داری می شود پس بنا براین اگر ما می خواستیم متغییر الف را به یک نمونه از کلاس ب تغییر دهیم ،متغیر الف همان الف می ماند و در موارد دیگر کلاس ها تغییر نمی کند . درسته ؟

قدم چهارم (قدم آخر) :

ممکن است که شما متوجه شوید که من برای اجرای شروع در یک خط قرار دادم .بریم یک نمونه بسازیم …

public void begin(){
			ArrayList<Game> games = new ArrayList<Game>();
			Game cod = new Game("Call of Duty", "PS3");
			Game battlefield = new Game("BattleField", "Xbox 360");
			Game gta = new Game("Grand Theft Auto", "PS3");
			games.add(cod);
			games.add(battlefield);
			games.add(gta);
			for (int i=0;i<games.size();i++){
				System.out.println(games.get(i).title + " in the format of " + games.get(i).platform);
			}

			//Change Cod platform from ps3 to xbox 360 and re-output...
			cod.setPlatform("Xbox 360");
			for (int i=0;i<games.size();i++){
				System.out.println(games.get(i).title + " in the format of " + games.get(i).platform);
			}
		}

خوب اول ما یک لیست از بازی هایی که شامل متغیر های مخصوص بازی و کلاس ما هست می سازیم و سپس چند نمونه مختلف از بازی می سازیم و اون رو به لیست اضافه می کنیم .پس از ان ما یک بازی در لیست بازی ی خود تولید می کنیم برای کنسول هایی که از تغییر پلتفرم (cod) ما پیروی می کنند و مجددا اطلاعات رو خارج می کنیم (تولید می کنیم ).

پروژه کامل شد !!!

کد کامل جاوا

import java.awt.Dimension;
	import java.util.ArrayList;
	import javax.swing.JFrame;
	import javax.swing.JLabel;

	public class Main extends JFrame{
		JFrame frame = new JFrame();
		public Main(){
			Dimension dim = new Dimension(720, 480);
			frame.setTitle("OOP Tutorial");
			frame.setSize(dim);
			frame.setPreferredSize(dim);
			frame.setMinimumSize(dim);
			frame.setMaximumSize(dim);
			frame.setLocationRelativeTo(null);
			frame.pack();
			frame.setVisible(true);
			begin();
		}

		public static void main(String args[]){
		}

		public void begin(){
			ArrayList<Game> games = new ArrayList<Game>();
			Game cod = new Game("Call of Duty", "PS3");
			Game battlefield = new Game("BattleField", "Xbox 360");
			Game gta = new Game("Grand Theft Auto", "PS3");
			games.add(cod);
			games.add(battlefield);
			games.add(gta);
			for (int i=0;i<games.size();i++){
			System.out.println(games.get(i).title + " in the format of " + games.get(i).platform);
			}

			//Change Cod platform from ps3 to xbox 360 and re-output...
			cod.setPlatform("Xbox 360");
			for (int i=0;i<games.size();i++){
				System.out.println(games.get(i).title + " in the format of " + games.get(i).platform);
			}
		}

بازی جاوا

public class Game {
		public String title = "";
		public String platform = "";
		public Game(String name, String plat){
			this.title = name;
			this.platform = plat;
		}
		public void setPlatform(String plat){
			this.platform = plat;
		}
	}

خروجی در کنسول :



رمز فایل : www.mspsoft.ir , www.mspsoft.com
کانال ام اس پی سافت

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



دوره های آنلاین ام اس پی سافت

آموزش طراحی فروشگاه اینترنتی

آموزش طراحی فروشگاه اینترنتی

طراحی سیستم مدیریت مشتریان

طراحی سیستم مدیریت مشتریان

دوره طراحی وب سایت پورتال خبری

دوره طراحی وب سایت پورتال خبری

دوره طراحی حسابداری فروشگاه

دوره طراحی حسابداری فروشگاه