"> برنامه‌نويسی شی گرا و توارث در سی پلاس پلاس (فصل دوازدهم)

برنامه‌نویسی شی گرا و توارث در سی پلاس پلاس (فصل دوازدهم)

برنامه‌نویسی شی گرا

برنامه‌نویسی شی گرا

در این فصل، بحث خود را با معرفی یکی از ویژگی های مهم برنامه‌نویسی شی گرا (OOP) یعنی توارث یا ارث‌ بری آغاز میکنیم. توارث فرمی از بکارگیری مجدد نرم‌افزار است که در آن کلاس‌های ایجاد شده موجودیت و رفتار خود را براساس اطلاعات یک کلاس موجود بدست آورده و در صورت نیاز حاوی قابلیت‌های جدید هستند. بکارگیری مجدد نرم‌افزار سبب کاهش مدت زمان توسعه نرم‌افزار شده و کیفیت آنرا بطور موثری افزایش میدهد.

به هنگام ایجاد یک کلاس، بجای نوشتن کامل متغیرهای نمونه و متدها، برنامه‌نویس میتواند تعیین کند که کلاس جدید بایستی متغیرها، خصوصیات و متدهای کلاس را از یک کلاس دیگر به ارث ببرد. کلاسی که قبلاً تعریف شده، کلاس مبنا نامیده میشود و کلاس جدید بعنوان یک کلاس مشتق شده شناخته میشود. (در زبان‌های برنامه‌نویسی دیگری همانند جاوا، به کلاس مبنا، سوپرکلاس و کلاس مشتق شده، زیرکلاس گفته میشود.) پس از ایجاد کلاس، هر کلاس مشتق شده میتواند تبدیل به یک کلاس مبنا برای کلاس‌هایی ‌شود که بعدها از آن مشتق خواهند شد.

برنامه‌نویسی شی گرا

کلاس‌های مبنا  وکلاس‌های مشتق شده

اعضای protected

رابطه مابین کلاس‌های مبنا و کلاس‌های مشتق شده

ایجاد و استفاده از کلاس CommissionEmplyee

ایجاد کلاس BasePlusCommissionEmployee بدون استفاده از توارث

ایجاد سلسه مراتب توارث CommissionEmployee-BasePlusCommissionEmployee

ایجاد سلسله مراتب توارث CommissionEmpolyee-BasePlusCommissionEmployee با استفاده از داده protected

ایجاد سلسله مراتب توارث CommissionEmployee-BasePlusCommissionEmployee با استفاده از داده private

توارث public، protected و private

مهندسی نرم‌افزار به کمک توارث

مسعود شریفی پور

از سال 88 که با برنامه نویسی آشنا شدم خیلی علاقه مند بودم یک بستر آموزشی بسازم در فضای وب و به انتشار آموزش های در این زمینه بپردازم.حالا یک تیم داریم و با قدرت رو به جلو حرکت میکنیم.

نوشته‌های مرتبط

دیدگاه‌ها

*
*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

کدیشن ! مارکت پروژه های برنامه نویسی راه اندازی شدیه توکه پا بریم ببینم